Do wizyty lekarskiej warto się przygotować. Daje to większe szanse na trafną diagnozę i nie rodzi nurtujących pytań po wizycie.
Jakie informacje przygotować na wizytę
Zanim zaczniesz zadawać pytania, musisz poinformować lekarza, na czym polega Twój problem zdrowotny. W tym celu przygotuj:
- listę objawów, które Cię niepokoją, wraz z informacją, kiedy się pojawiły
- opis bólu, który czujesz, jego częstotliwość oraz nasilenie
- spis leków i suplementów, które przyjmujesz, wraz z dawkowaniem
- aktualne wyniki badań
- pytania, które chcesz zadać.
Dzięki dobremu przygotowaniu wizyta przebiegnie sprawnie i zyskasz więcej czasu na rozmowę z lekarzem.
Jakie pytania zadać lekarzowi
Pytania, które warto zadać lekarzowi, będą różnić się w zależności od celu wizyty. W przygotowaniu własnej listy pomocny będzie poradnik O co pytać lekarza podczas wizyty. Powstał on dzięki współpracy NFZ z organizacjami w ramach Forum Organizacji Pacjentów.
Pytania w poradniku są zgrupowane w trzy duże części: (1) pytania ogólne, (2) diagnoza i leczenie, (3) po diagnozie, z podziałem na choroby. Każda z tych części jest podzielona na kolejne grupy tematyczne, by jak najbardziej ułatwić znalezienie właściwych pytań w konkretnych sytuacjach. Znajdziesz następujące grupy pytań:
- leki
- wizyta profilaktyczna
- badania obrazowe lub pobranie krwi
- diagnoza i planowanie leczenia
- skierowanie do szpitala
- choroby onkologiczne
- transplantologia
- choroby otępienne
- kardiologia
- diabetologia – cukrzyca
- neurologia – stwardnienie rozsiane.
Poradnik pozwala stworzyć własną listę pytań przed wizytą lekarską. Jeśli chcesz skorzystać z gotowego wzoru planu wizyty – wydrukuj i uzupełnij załącznik do poradnika Mój plan wizyty u lekarza. Znajdziesz w nim miejsce na najważniejsze notatki, a także na dane lekarza i placówki medycznej, w której uzyskasz świadczenie medyczne. Dzięki spisaniu najważniejszych informacji w jednym miejscu, będziesz czuł większy komfort podczas wizyty oraz zyskasz pewność, że otrzymałeś odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.
Źródło: pacjent.gov.pl