Liczy się zdrowie i szczęśliwe życie.
10 października obchodzony był Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – z tego względu Samodzielny Publiczny Zakład Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Siemianowicach Śląskich we Współpracy ze Stowarzyszeniem Terapeutów Uzależnień „Trzeźwe Siemianowice” i grupą młodych filmowców przygotował kampanię społeczną pod nazwą „ZMIANY Z GŁOWĄ. Z pomocą psychologiczną”, której celem jest zwrócenie uwagi na potrzebę kontaktu ze specjalistami, zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej dbałości o zdrowie psychiczne oraz przełamywanie stereotypowych reakcji otoczenia na istnienie problemów osoby w kryzysie, mając na uwadze sytuację pandemii Covid – 19. Kampania będzie trwać 2 miesiące. W wybranych tramwajach na terenie Śląska oraz w internecie będzie można w tym czasie obejrzeć krótki spot zachęcający do dbałości o zdrowie psychiczne i uważności na innych. Kampania odbywa się m.in. pod patronatem Fundacji eFkropka oraz Kongresu Zdrowia Psychicznego.
Gdzie szukać ratunku w trudnej sytuacji życiowej? Jak poradzić sobie z długo utrzymującym się złym samopoczuciem? Jak wspierać bliskie osoby podczas ograniczeń związanych z pandemią? Między innymi na takie pytania odpowie rozpoczynająca się właśnie kampania społeczna na temat zdrowia psychicznego.
Dane nie pozostawiają złudzeń – pandemia wystawiła zdrowie wielu osób na ciężką próbę. Jak wynika z badania UCE Research, liczba osób, których stan psychiczny się pogorszył, znacznie wzrosła. Aż 80 procent z nich przed wybuchem pandemii nie notowało obniżonego nastroju. Za pogorszeniem stanu zdrowia stoi przede wszystkim izolacja społeczna. Na ten powód jako główny wskazała prawie połowa badanych. O spotkania ze znajomymi i rodziną jest znacznie trudniej niż kiedyś. Ograniczyliśmy podróże i przemieszczanie się. W znacznie mniejszym zakresie niż kiedyś korzystamy z kin i muzeów, a długotrwałe zamknięcie restauracji i kawiarni spowodowało zmiany nawyków. Nawet wyjście do pracy stało się rozrywką nie zawsze dostępną, bo część osób pracuje z domów.
Jeszcze bardziej zatrważające jest kolejne zestawienie. Jak wynika z sondażu aż 3/4 osób mających długotrwale obniżony nastrój nie zamierza zasięgnąć pomocy u psychiatry. Jedną z przyczyn jest przyklejanie łatek osobom korzystającym z pomocy psychiatry. Obawy przed etykietą „świr” czy „wariat” skutecznie odstraszają od sięgnięcia po pomoc. Niestety jak dowodzą badania trzeba koniecznie postawić na profilaktykę i utrzymywanie kontaktów z ludźmi. Jeśli stan zdrowia się pogorszy, to warto skontaktować się ze specjalistą, aby uniknąć cięższych konsekwencji.
– Okres pandemii, to czas, kiedy jeszcze bardziej martwimy się o siebie samych i naszych bliskich, ale nasze problemy często pozostają ukryte w czterech ścianach lockdownu i za barierą wstydu. Każdy z nas doświadcza dziś jakichś trudności związanych z obecną sytuacją, ale nie zawsze wiemy, jak reagować. Bywa, że pomocy szuka się w używkach. Są lepsze sposoby radzenia sobie z problemami. Psychologowie w jednostkach POZ są gotowi do dzielenia się nimi. Warto rozmawiać o swoich problemach by móc znowu cieszyć się życiem – podkreśla Lech Cierpioł, Dyrektor Zakładu Terapii Uzależnień.
O potrzebie kontaktu ze specjalistami będzie informowała rozpoczynająca się właśnie kampania społeczna. Jej celem jest zwiększenie świadomość społecznej w tym zakresie oraz przełamanie stereotypowych reakcji otoczenia na istnienie problemów osoby w kryzysie.
Jednym z jej głównych jest 30-sekundowy spot zachęcający do dbałości o zdrowie psychiczne i uważność na innych. Materiał został nakręcony społecznie przez młodych filmowców we współpracy z Samodzielnym Publicznym Zakładem Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Siemianowicach Śląskich i Stowarzyszeniem Terapeutów Uzależnień „Trzeźwe Siemianowice”.
Kampania rozpoczęła się w przeddzień Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, 10 października 2021 i potrwa dwa miesiące.
Partnerami kampanii są: Tramwaje Śląskie, Fundacja eFkropka, Kongres Zdrowia Psychicznego, Szkoła Filmowa im Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach, XIV LO im. mjr H. Sucharskiego w Katowicach, portal Śląska Opinia, Ströer Media.
Kampanię sfinansowano ze środków: Fundacji PZU, Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie, Urzędu Miasta Katowice oraz ze zbiórki publicznej.
Więcej informacji o kampanii: www.uzaleznienia.siemianowice.pl
#zdrowiepsychicznemaznaczenie
Źródło: ef.org.pl