Co trzecia osoba z nieprawidłowymi wartościami ciśnienia tętniczego, choć tylko 5% deklarowało w wywiadzie, że ma zdiagnozowane nadciśnienie. Zdecydowana większość nie miała świadomości, że ma niewłaściwe wartości ciśnienia tętniczego. Między innymi takie dane prezentuje podsumowanie tegorocznej edycji kampanii społecznej Servier dla Serca, podczas której Mobilna Poradnia Kardiologiczna odwiedziła polskie miasta umożliwiając ich mieszkańcom bezpłatne badania profilaktyczne, w tym również te specjalistyczne jak ECHO serca czy EKG. W kampanię zaangażowali się również twórcy kanału „Najprościej Mówiąc”, którzy przybliżyli różnorodność tematu nadciśnienia tętniczego – od przyczyn występowania, przez zasady profilaktyki i konsekwencje braku odpowiedniej kontroli, po korzyści terapeutyczne, płynące ze współpracy pacjenta z lekarzem w procesie leczenia.
Tegoroczna edycja kampanii Servier dla Serca zaczęła się w wyjątkowy sposób – oficjalnym ustanowieniem Światowego Rekordu Guinnessa w największej liczbie jednoczesnych pomiarów ciśnienia tętniczego wykonywanych samodzielnie. Kolejnym krokiem było stworzenie wspólnej deklaracji „W trosce o zdrowe serca Polaków”, podpisanej przez przedstawicieli środowiska lekarskiego, ekspertów, reprezentantów organizacji pacjenckich, decydentów oraz przedstawicieli mediów, połączonych we wspólnej idei podniesienia świadomości społecznej na temat zagrożeń wynikających z chorób kardiologicznych poprzez powszechną edukację i promocję zdrowego stylu życia.
Kampania Servier dla Serca to przede wszystkim edukacja i promocja profilaktyki. Tak jest już od 20 lat i konsekwentnie było realizowane również w tym roku. Mieszkańcy miast, które odwiedziła Mobilna Poradnia Kardiologiczna (Tarnowskie Góry, Przemyśl, Zawiercie i Poznań) mieli okazję skorzystać z bezpłatnych badań profilaktycznych chorób układu sercowo-naczyniowego, obejmujących: pomiar ciśnienia tętniczego, stężenia glukozy i cholesterolu oraz określenie wskaźnika masy ciała (BMI). W uzasadnionych przypadkach istniała możliwość skorzystania z konsultacji kardiologicznej oraz poszerzonej specjalistycznej diagnostyki. Zwiększając zasięg tych działań została uruchomiona Wirtualna Poradnia Kardiologiczna Servier, która za pośrednictwem infolinii Telemedico, oferowała pakiet badań przesiewowych w punktach laboratoryjnych dostępnych w najdalszych zakątkach Polski oraz telekonsultację lekarską wyników. Łącznie z badań i konsultacji oferowanych w Kampanii skorzystało 530 osób.
W ramach Kampanii liczni eksperci budowali świadomość korzyści, jakie wynikają z dobrej współpracy pacjenta z lekarzem, w szczególny sposób podkreślając rolę pacjenta w skutecznym procesie terapeutycznym, akcentując jednocześnie znaczenie prowadzenia samodzielnej kontroli ciśnienia tętniczego w warunkach domowych. To wybrzmiało wyraźnie podczas tegorocznej edycji kampanii społecznej Servier dla Serca, stając się praktycznym drogowskazem w drodze do zdrowego serca. Wystarczą trzy kroki by mieć ciśnienie tętnicze#podkontrolą:
- czujności na objawy i czynniki ryzyka;
- regularne pomiary;
- stosowanie się do zaleceń terapeutycznych.
Tegoroczna edycja Kampanii dobiegła końca, lecz materiały edukacyjne są dostępne dla pacjentów przez cały rok. Wśród nich można znaleźć:
- vademecum dla pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, czyli praktyczny poradnik dla osób tuż po diagnozie oraz tych, którzy leczą nadciśnienie tętnicze od wielu lat (dostępny na stronie www.dbajoserce.pl);
- filmy edukacyjne z komentarzami ekspertów na temat profilaktyki, czynników ryzyka, konsekwencji nieleczonego nadciśnienia tętniczego oraz roli współpracy pacjenta z lekarzem w procesie terapeutycznym (dostępne na kanale Youtube);
- edukacyjne wideo zrealizowane przez twórców kanału „Najprościej Mówiąc”, przybliżający różne aspekty problematyki nadciśnienia tętniczego (dostępny na kanale Youtube).
„Od 20 lat w ramach kampanii Servier dla Serca staramy się tworzyć przyszłość pełną zdrowia i radości. Pomimo upływu lat nasza misja pozostaje tak samo aktualna i istotna, jak wtedy, gdy ją rozpoczynaliśmy. Wciąż stajemy przed wyzwaniem chorób układu krążenia i pragniemy kontynuować nasze działania, aby edukować i zachęcać do wykonywania badań profilaktycznych. Musimy być świadomi, że to co jemy, jak żyjemy – nasze nawyki, zachowania, wybory – mają wpływ na naszą przyszłość. Poprzez Kampanię staramy się zachęcać do świadomego wykluczania czynników ryzyka z naszego życia. Wierzymy, że to ma ogromne znaczenie w skutecznym ograniczaniu skutków chorób układu krążenia” – podkreśla Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, przedstawiciel organizatora kampanii.
Dwie dekady budowania społecznej świadomości zdrowotnej i promocja profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego zostały, podczas tej jubileuszowej edycji kampanii Servier dla Serca wielokrotnie docenione i uhonorowane zarówno przez towarzystwo naukowe, ekspertów ochrony zdrowia, a także środowisko pacjentów:
- Nagroda Jubileuszowa Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego;
- Nagroda Zaufania Złoty Otis 2023 w kategorii akcje profilaktyczne i edukacyjne;
- Lider Pacjentocentryzmu 2023.
Tegorocznej kampanii merytorycznego wsparcia udzielili: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne oraz Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego.
Kampania została objęta patronatem przez: Fundację My Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń „EcoSerce”.
Więcej o kampanii na www.dbajoserce.pl oraz www.facebook.com/dbajoserce.