Edukacja pacjentów jest jednym z elementów procesu podnoszenia standardu świadczeń opieki zdrowotnej. Im lepiej pacjent będzie poinformowany, tym chętniej będzie współpracował z personelem medycznym. Celem takiej współpracy jest partnerstwo i relacja oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Kto to jest pacjent?
Pacjent to każdy, kto już korzysta ze świadczeń zdrowotnych lub zwraca się o ich udzielenie, niezależnie od tego czy jest chory, czy zdrowy.
Kto jest zobowiązany do poszanowania i przestrzegania praw pacjenta?
- Podmioty opieki zdrowotnej, takie jak: organy władzy publicznej właściwe w zakresie ochrony zdrowia (w szczególności: Minister Zdrowia, wojewoda, jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli: gmina, powiat, województwo), Narodowy Fundusz Zdrowia, samorządy zawodów medycznych, producenci leków, produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz apteki.
- Podmioty wykonujące działalność leczniczą, takie jak: szpitale, przychodnie, ośrodki zdrowia, poradnie, zakłady opiekuńczo-lecznicze, zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze, laboratoria diagnostyczne, jednostki badawczo-rozwojowe, praktyki lekarskie, pielęgniarskie i położnicze.
- Osoby wykonujące zawód medyczny: lekarze, pielęgniarki, położne, diagności, fizjoterapeuci, ratownicy medyczni i inni profesjonaliści opieki zdrowotnej.
- Każda inna osoba uczestnicząca w procesie udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Dowiedz się więcej o swoich prawach (do pobrania poradniki):
- Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- Karta praw pacjenta z zaćmą
- Karta praw opiekuna
- Karta praw chorego na otyłość
- Karta praw opiekuna wersja skrócona
- Opieka zdrowotna w innym państwie członkowskim UE
- Raport z badania świadomość praw pacjenta i wiedza w Polsce
- Ratunkowy dostęp do technologii lekowych (RDTL) – poradnik dla pacjentów