Media społecznościowe to dziś nasza codzienność – korzysta z nich niemal 28 milionów Polaków (66% populacji), a liczba ta wciąż rośnie. Statystyczny użytkownik spędza w nich 14% swojego aktywnego dnia, czyli zgodnie z najnowszymi badaniami 2 godz. 23 min, a młodzież w wieku 16-24 lat – nawet 20% aktywnego dnia.
Jednak dynamiczny rozwój social mediów przynosi nie tylko możliwości, ale również wyzwania, w tym coraz częstsze sygnały kryzysów psychicznych widocznych wśród użytkowników sieci. Liczby nie pozostawiają złudzeń, statystycznie aż co 4. z nas na jakimś etapie życia będzie zmagać się z trudnościami psychicznymi wymagającymi wsparcia ze strony profesjonalistów.
Odpowiadając na ten problem, Fundacja Zdrowego Postępu, we współpracy z ekspertami z różnych dziedzin zdrowia psychicznego, stworzyła „Kodeks Wrażliwości w mediach społecznościowych”.
„Kodeks Wrażliwości w mediach społecznościowych” to wyjątkowy przewodnik, który pokazuje, jak dostrzegać sygnały kryzysu w przestrzeni online, pomagać w sposób przemyślany i empatyczny oraz jakich reakcji unikać, by nie stygmatyzować czy bagatelizować problemu. Celem Kodeksu jest edukacja użytkowników mediów społecznościowych na temat zdrowia psychicznego i skutecznych sposobów wsparcia w kryzysie psychicznym oraz budowanie wrażliwości w_przestrzeni cyfrowej, opartej na wzajemnym wsparciu i zrozumieniu.
Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania:
• Jak rozpoznać objawy kryzysu psychicznego w sieci?
• Jak reagować w sposób wspierający i odpowiedzialny?
• Jak mały gest może mieć ogromne znaczenie dla osoby w trudnej sytuacji?
• Jakie reakcje są niewskazane?
• Do kogo skierować osobę w kryzysie psychicznym?
Możesz go pobrać na stronie internetowej Fundacji: https://fundacjazdrowegopostepu.com/kodeks-wra-liwo-ci
Inicjatorem „Kodeksu Wrażliwości w mediach społecznościowych” jest Fundacja Zdrowego Postępu. Głównym Partnerem projektu zostało Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth. Udział w projekcie wzięli eksperci: prof. dr hab. n. o zdr. Ewa Mojs, prof. dr hab. n. med. Napoleon Waszkiewicz, dr n. med. Sławomir Murawiec, mgr Sylwia Rozbicka, mgr Agata Lamparska, mgr Anna Grzywacz-Czarnecka, mgr_Krzysztof Adamkiewicz, mgr Grzegorz Dąbrowski, mgr Bartłomiej Łepek, mgr Maja Kamińska, mgr_Damian Paradowski (założyciele profilu Uważne Głowy).
Patronat nad projektem objęli: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Fundacja Dbam o swój zasięg.