III edycja kampanii edukacyjno-profilaktycznej „SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!”

W Polsce co roku diagnozowanych jest 19 tysięcy nowych przypadków zachorowań na raka jelita grubego i liczba ta wciąż rośnie. Kolonoskopia, przy pomocy której nie tylko badamy jelito grube ale i od razu usuwamy polipy, jest jednym z najlepszych osiągnięć medycyny. Niestety ciężko przekonać do tego badania Polaków.

 

KOLONOSKOPIA JEST SUPER, BO ŻYCIE JEST SUPER

Najskuteczniejszą i najszybszą formą zarówno diagnostyki, czyli wykrycia raka jelita grubego, jak i terapii, czyli leczenia jego wczesnych stadiów, jest kolonoskopia. To z jednej strony badanie profilaktyczne, a z drugiej zabieg ratujący życie. Trwa od 15 do 40 minut i polega na wprowadzeniu do jelita grubego giętkiego i cienkiego aparatu zakończonego źródłem światła. Za jego pomocą lekarz może dokładnie obejrzeć jelito od środka. Poza tym kolonoskopia pozwala na usunięcie polipów, jeśli te znajdują się w jelicie, zanim jeszcze przekształcą się w raka. Dzięki kolonoskopii w badaniach przesiewowych już blisko 10 tys. Polaków uniknęło raka jelita grubego.

 

KAMPANIA „SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!

Głównym celem tegorocznej odsłony kampanii, odbywającej się pod hasłem „Kolonoskopia jest super, jest podkreślanie roli profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem kolonoskopii jako badania ratującego życie oraz przełamywanie związanego z nim społecznego tabu. Przekaz trzeciej edycji kampanii kierowany jest szczególnie do osób, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka:

  • wiek powyżej 50 lat,
  • obciążenia genetyczne,
  • wystąpienie raka jelita grubego u rodziców lub rodzeństwa,
  • nieprawidłowa dieta,
  • niska aktywność fizyczna,
  • palenie tytoniu czy nadużywanie alkoholu.

 

W III edycję kampanii zaangażował się Andrzej Milewski, znany jako Andrzej Rysuje. Rysownik, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru, zachęca Polaków do wykonania profilaktycznej kolonoskopii. Warstwa humorystyczna ma za zadanie odczarować wizerunek kolonoskopii i przełamać związane z tym badaniem tabu. Satyryk przygotował trzy grafiki, które znajdą się na plakatach na przystankach komunikacji miejskiej i w materiałach informacyjnych dotyczących kampanii.

W ramach kampanii zaplanowano także:

  • wykłady na temat profilaktyki raka jelita grubego, kierowane do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku w dziesięciu miastach w Polsce
  • spot kinowy z udziałem Zbigniewa Zamachowskiego, przekonujący o wartości badania kolonoskopowego
  • w przestrzeni internetowej pojawi się przekaz w formie krótkich filmów,  w których udział wzięli eksperci medyczni, artyści, dziennikarze oraz sportowcy
  • kampania będzie także widoczna w przestrzeni publicznej dzięki wykorzystaniu wiat przystankowych na terenie wybranych największych miast Polski, jako nośników grafiki (plakatów) zachęcającej do wykonania profilaktycznej kolonoskopii.

 

Patronat merytoryczny nad kampanią objęły Polska Unia Onkologii i Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Partnerami kampanii zostali: Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Fundacja Onkologiczna – Alivia, Fundacja Rak’n’Roll.

Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie:  www.wylaczraka.pl  i na profilu facebook.com/wylaczraka.