Podsumowanie 2. edycję kampanii #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE

Jan Spóźnialski blokuje miejsca w przychodniach a organizatorzy podsumowują 2. edycję kampanii #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE

  • Od kilku/kilkunastu w placówkach prywatnych do nawet kilkudziesięciu procent (Centrum Medyczne “Żelazna”)! Taki spadek liczby nieodwołanych wizyt odnotowały publiczne i prywatne przychodnie, zaangażowane w kampanię #Odwoluje #Nieblokuje w ostatnich miesiącach – tak wynika z danych przedstawionych przez ich przedstawicieli na konferencji podsumowującej dotychczasowe działania w ramach II. edycji kampanii #Odwoluje #Nieblokuje.
  • Choć kampania przynosi widoczne efekty, do ogłoszenia pełnego sukcesu daleka droga. Jak zaznaczali w trakcie spotkania przedstawiciele największych sieci medycznych odwoływanie musi odbywać się odpowiednio wcześniej, tak, by kolejny pacjent mógł zdążyć na “uwolnioną” w ten sposób wizytę.
  • Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii wynika, że na koniec września 2023 r. już niemal 50 proc. ankietowanych słyszało o kampanii #Odwoluje #NieBlokuje. By dotrzeć do kolejnych, ale też utrwalać we wszystkich dobre postawy, od kilku dni pacjenci mogą spotkać w wybranych przychodniach naturalnej wielkości standy z podobizną Jana Spóźnialskiego, blokującego kolejkę i dostęp do gabinetu lekarskiego. Ambientowa akcja ma na celu zwizualizowanie pacjentom negatywnych konsekwencji nieodwoływania umówionych wizyt u lekarzy.

#Odwoluje #Nieblokuje to kampania zainicjowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP. Jej celem jest edukacja pacjentów zarówno publicznych, jak i prywatnych placówek oraz uświadamianie im, jak ważne jest poinformowanie placówki medycznej o tym, że nie uda nam się dotrzeć na umówioną wizytę. Dla przypomnienia, według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok takich nieodwołanych wizyt jest w Polsce rocznie przynajmniej 17 milionów. Równolegle podmioty zaangażowane w kampanię promują i wprowadzają dobre praktyki i rozwiązania dla placówek medycznych, by te jak najefektywniej zachęcały pacjentów do dobrych postaw, ale także ułatwiały proces informowania o nieobecności na wizycie. Ważnym aspektem kampanii jest wskazanie ścieżek do zmniejszenia liczby zmarnowanych wizyt, bez obarczania pacjentów wyłączną winą za obecny stan.

  • Postanowiliśmy mocniej zwizualizować problem nieodwoływania wizyt, stąd pomysł na akcję ambientową w przychodniach, gdzie na korytarzach i w gabinetach w wybranych publicznych i prywatnych placówkach medycznych pojawiły się znane z poprzedniej edycji liczniki nieodwołanych wizyt oraz naturalnej wielkości standy z blokującym miejsce Janem Spóźnialskim. Chcieliśmy zaangażować nasz personel w działania kampanijne, tak aby lekarze, pielęgniarki oraz pracownicy administracyjni stali się jej orędownikami i ambasadorami, dlatego stworzyliśmy wspólnie wiele materiałów do social mediów z call to action do pacjentów   – wyjaśnia Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #Odwołuje, #NieBlokuje. Akcję ambientową w placówkach wspierają również tzw. lekarze-Instagramerzy, którzy wykorzystują swoje zasięgi w Social mediach, aby dołączyć się do informowania pacjentów o akcji.

Kluczowym elementem II.  edycji kampanii było wypracowanie i promocja Karty Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Jak mówi Magdalena Kołodziej z Fundacji MY Pacjenci, karta ta, zawierająca szereg konkretnych wytycznych i wskazówek dla każdego pacjenta, jest świetnym sposobem na podniesienie społecznej świadomości o znaczeniu odwoływania wizyt.

Całe środowisko mówi jednym głosem

Kilkanaście milionów nieodwołanych wizyt rocznie to także ogromne straty finansowe oraz zmarnowany potencjał i tak już mocno przeciążonego systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Tymczasem odwołanie wizyty co najmniej na dobę przed terminem daje placówkom szanse i zasób do rozdzielenia takich wizyt pomiędzy innych chorych, którzy tym samym mogą liczyć na szybszą pomoc – diagnozę i leczenie.

Nieodwoływanie wizyt u lekarzy to problem całego sektora ochrony zdrowia, niezależnie czy mówimy o podmiotach prywatnych, czy publicznych. Przede wszystkim to strata dla samych pacjentów, którzy w wielu przypadkach tracą możliwość skonsultowania swojego stanu zdrowia wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebują. Na przykładzie sieci LUX MED mówimy o skali od 25 tys. do 30 tys. wizyt nieodwołanych miesięcznie. Kolejne 130 tys. wizyt miesięcznie jest odwoływanych na tyle późno, że z części uwolnionych terminów i tak nie są w stanie skorzystać inni pacjenci. Kluczowe jest więc budowanie świadomości społecznej i odpowiedzialności w tym zakresie, dlatego chętnie zaangażowaliśmy się w tę kampanię – komentuje Anna Rulkiewicz, CEO Grupy LUX MED. Intensywne działania promujące kampanię wśród lekarzy prowadziła z kolei Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie. – Materiały dotyczące akcji dotarły do ponad 32 tys. lekarzy, promując dostępność, wydajność i równy dostęp do opieki zdrowotnej dla wszystkichmówi Piotr Pawliszak, prezes Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie, partnera merytorycznego kampanii.

Kampania #odwoluje #nieblokuje była częścią tegorocznych Targów Zero Waste, zgodnie z myślą przewodnią, żeby każdą wizytę traktować jako zasób, którego nie można marnować. Podczas wydarzenia organizatorzy propagowali akcję wśród uczestników, angażując wielu z nich do objęcia roli Ambasadora kampanii.

W spotkaniu podsumowującym II. edycję kampanii #Odwołuje #Nieblokuje udział wzięli przedstawiciele wszystkich współorganizatorów: Paweł Walicki – Centrum Medyczne CMP, Anna Rulkiewicz – LUX MED, Wojciech Łukasiewcz – Medicover, Aleksandra Brzezińska _ PZU Zdrowie, Joanna Kusy – Centrum Medyczne Żelazna, Marcin Fiedziukiewicz – Kliniki.pl, Piotr Radecki – ZnanyLekarz.pl, Piotr Pawliszak – Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie, Urszula Szybowicz – Polska Federacja Szpitali, Fundacja Nie Widac Po Mnie, Magdalena Kołodziej – Fundacja MY Pacjenci, Igor Grzesiak – Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Dariusz Piaścik – Sagenso, Daniel Nowocin – Medidesk, Wojciech Przechodzeń – Talkie.

***


Kampania #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE to akcja zainicjowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP, która w ciągu kilku miesięcy osiągnęła ogólnopolski zasięg – przyłączyło się do niej ponad 600 placówek medycznych z całej Polski. W 2023 roku kampania została wyróżniona w plebiscytach takich jak PR Wings czy Złote Spinacze.


Największa w Polsce baza organizacji pacjenckich. Skorzystaj z wyszukiwarki i sprawdź informacje o stowarzyszeniach i fundacjach kierujących swoją pomoc do osób chorych i ich rodzin.